Thursday, July 29, 2010

Ilham dari Persekitaran Kita

Saya merupakan seorang yang suka menghabiskan masa-masa sengang ketika cuti hujung minggu atau cuti umum untuk membaca. Purata sebuah buku boleh dihabiskan dalam masa satu minggu. Kadang kala sempat juga membaca pada waktu rehat sebelah tengah hari atau sebelah malam untuk menyambung bahan bacaan yang sememangnya menarik dan mengujakan.

Sebenarnya terlalu banyak membaca tanpa mengaplikasikannya akan menjadi minda kita pasif atau dorman. Sehubungan itu, dengan banyak menulis dan memerhatikan alam sekeliling akan mengembangkan lagi kemahiran berfikir kita.

Apabila terbaca blog tulisan isteri saya mengenai penyelesaian masalah yang dicadangkan oleh anak kedua kami mengenai mengunci pintu dari luar dan mencampakkan kunci ke dalam merupakan satu idea yang menarik, segar dan penuh kreativiti. Sememangnya anak-anak dilingkungi oleh banyak imaginasi dalam kehidupan mereka.

Untuk makluman, anak kedua kami amat lambat menguasai kemahiran membaca. Akan tetapi satu kebolehan yang dapat diperhatikan ialah kemampuan membuat cerita yang berasal dari kepala sendiri (unconscious self-cognitive process) atau cerita-cerita yang disambung dari hasil mendengar percakapan orang lain atau melalui tontonan siri televisyen.

Berdasarkan pendapat peribadi saya kemahiran ini adalah berpunca dari penghayatan kepada unsur-unsur yang berada disekeliling kita seperti manusia yang bergerak, kucing meminta makanan, adik yang ketawa, kedudukan kerusi dan meja, malah kenderaan yang sedang parking. Semua unsur ini akan bergabung dengan pengalaman atau kemahiran lepas yang pernah dipelajari dan dikuasai.

Sebab itulah idea mengunci dari luar dan menyerahkan anak kunci melalui tingkat merupakan satu idea yang spontan. Pendek kata, kadar kemahiran berdikari atau survival amat tinggi. Dalam sesetengah situasi apabila berlaku satu kerumitan atau masalah yang perlu diselesaikan segera sedangkan masalah tersebut jarang berlaku atau benda baru idea spontan amat diperlukan.

Sehubungan itu, salah satu pelaburan ke atas aset yang berharga ini ialah dengan menyediakan permainan penyelesaian masalah seperti lego untuk meransang minda anak-anak untuk berfikir secara kreatif dan inovatif. Seseungguhnya pelaburan ke atas pelajaran anak-anak merupakan pelaburan yang amat berharga.

2 comments:

  1. Al-Qur'an sendiri menekankan pembelajaran dari alam. Malahan konsep Iqra' sendiri boleh diapplikasikan kepada membaca alam.. Jadi siapa kata anak yang belum mahir membaca huruf itu tidak pandai membaca.. :)..

    Sebenarnya kemahiran membacanya adalah kepada membaca alam yang kita sendiri tidak miliki...

    ReplyDelete
  2. Alam adalah sumber ilmu yang tidak ternilai. Kaedah mengambil ilmu dari alam adalah pemerhatian, penelitian, perbandingan, persamaan, dan sebagainya.

    ReplyDelete