Tuesday, July 6, 2010

Kisah Dua Belon

Belon yang hendak dikisahkan dalam tulisan ini adalah belon atau gelembung yang boleh membesar sebesar mungkin apabila dimasukkan angin. Kanak-kanak suka bermain belon, apabila diisi angin ianya akan membesar dan semakin membesar sekiranya berterusan diisi angin. Manakala orang tua juga amat meminati belon kerana ianya akan mengimbau kembali zaman kegirangan sewaktu mereka di alam kanak-kanak dan remaja.

Dalam kisah ini belon ini ditiup oleh dua orang kanak-kanak. Satu belon ditiup di dalam rumah dan satu lagi ditiup di luar rumah. Kita andaikan belon ini amat elastik dan tidak akan pecah jika ditiup secara berterusan. Setelah bertungkus lumus meniup belon, kanak-kanak pertama mendapati belon yang ditiupnya telah memenuhi setiap ruang di dalam rumah. Walaupun dipaksa terus menerus meniup tetapi besar belon tersebut tetap sama.

Berbeza pula dengan situasi kanak-kanak kedua kerana masih lagi mampu meniup sepuas hatinya. Beliau menikmati usaha yang tidak terbatas kerana bukan sahaja belon tersebut berjaya ditiup sebesar rumah malah lebih dari itu.

Jika kita mengambil pengajaran kisah dua belon di atas begitulah juga dalam kehidupan harian seorang pekerja. Seorang yang bekerja dengan majikan sama ada kerajaan dan swasta pendapatan yang diperoleh hanya terhad di dalam tangga gaji yang ditetapkan. Akan tetapi pekerja yang bekerja sendiri atau seorang usahawan sebenarnya berpotensi memperoleh pendapatan tanpa terhad atau tiada tangga gaji khusus. Sebab itulah kita boleh lihat golongan usahawan merupakan golongan yang menjadi peneraju utama pembangunan ekonomi masyarakat kita.

Jadi manakah langkah yang perlu kita pilih. Sama ada kita memiliki satu belon atau dua belon? Kekayaan yang hendak kita kejar tidak terbatas. Fikir-fikirkan.....

No comments:

Post a Comment