Sunday, August 1, 2010

Tidur Yang Mencukupi Demi Kesihatan Diri

Salam ceria dan sejahtera. Lebih kurang satu minggu lagi umat Islam seluruh dunia akan menjalani ibadah puasa bulan Ramadhan al-Mubarak. Saat ini ditunggu oleh semua insan yang ingin merebut kelebihan dan keistimewaan yang terkandung dalam bulan yang penuh rahmat dan berkat ini.

Dalam menjalani ibadah puasa kelak satu persoalan yang muncul di minda penulis adalah berkenaan tidur yang mencukupi. Berdasarkan penemuan sains yang pernah dibaca tidur yang mencukupi ialah sekitar enam hingga lapan jam sehari.

Tidur yang kurang dari tempoh tersebut atau tidur secara berlebihan bagi golongan dewasa sebenarnya tidak digalakkan. Sekiranya diamalkan dalam tempoh jangka masa panjang dikhuatiri akan menjejaskan kesihatan diri.

Tidur sekejap pada sebelah tengahari adalah baik untuk kesegaran tubuh badan setelah bekerja separuh hari. Kesegaran ini bukan sahaja penting untuk minda tetapi akan membantu kepada sesiapa yang berhajat melakukan qiammullai pada separuh ketiga malam (dari jam 3 pagi hingga subuh).

Jadi amalan terbaik ialah tidurlah seawal jam 10.oo malam untuk membolehkan bangun sekitar 5.00 pagi. Sebelah petang jika ada kesempatan tidurlah pada jam 1.00 tengahari hingga 1.30 tengahari. Sekiranya sibuk memadailah mengamal tidur sebelah malam.

Satu fakta yang perlu diberi perhatian ialah tidur sekejap-sekejap pada sebelah siang adalah tidak digalakan kerana dikhuatiri menggangu sistem imunasi badan. Oleh demikian, tidurlah sekali walaupun hanya sebentar untuk kesihatan tubuh badan.

Satu lagi yang maha penting ialah konsisten dalam melakukan sesuatu adalah lebih baik untuk kecemerlangan diri. Tidurlah pada waktu ditetapkan dan bangun apabila fasa tidur (rehat) adalah mencukupi. Pembaziran adalah satu kerugian dan gunakan masa dengan sebaik-baiknya.

Kepada ulat-ulat buku, masa senggang adalah sangat berharga untuk diisi dengan membaca, tetapi awas tidur mencukupi satu tuntutan semulajadi yang perlu dipenuhi untuk membolehkan kita menikmati bahan bacaan yang berkualiti pada hari-hari seterusnya. Sekian, selamat mencuba.

1 comment: