Wednesday, November 17, 2010

Menyuburkan Ekonomi Islam

Salam Hari Tasyrik yang bermula hari ini dan berakhir pada Asar Sabtu ini. Dengan adanya kelapangan kelak dapat beramai-ramai membaca takbir raya di rumah-rumah selepas menunaikan ibadah solat fardu dan ibadah yang lain.

Hari ini ingin pula untuk menulis tajuk menyuburkan ekonomi Islam. Berdasarkan pendapat penulis salah satu cara untuk menyuburkan perkembangan ekonomi Islam ialah dengan memahami konsep tolong menolong.

Konsep tolong menolong merupakan cabang utama yang perlu difahami, dihayati dan diamalkan. Konsep ini perlu diamalkan pada hari ini dan tidak semata-mata menjadi retorik dalam perbualan dan perbincangan kita. Maksud saya, tolong menolong tanpa bersyarat. Contohnya, sekiranya aku sudah kaya kelak, aku berazam untuk menolong orang miskin.

Tolong menolong boleh dilakukan pada bila-bila masa sahaja. Tanpa perlu modal yang besar. Tidak semestinya melibatkan wang ratusan ringgit. Mungkin seringgit dua atau sepuluh ringgit adalah memadai, termasuk segala kemampuan kita.

Contoh situasi tolong menolong yang boleh diamalkan ialah membeli produk buatan orang kita atau lebih spesifik dihasilkan oleh masyarakat Islam. Dengan membeli produk mereka, ianya akan dapat menjana pendapatan kepada peniaga tersebut, pekerjanya mendapat gaji, pembekal dapat meng'clear' stok dapat dapat membeli stok baru. Keuntungan dapat digunakan untuk membayar zakat. Asnaf yang layak menerima zakat layak untuk menikmati bayaran zakat sekaligus meringankan beban kehidupan mereka.

Pendek kata, tolong menolong akan dapat mewujudkan kesejahteraan hidup semua masyarakat. Marilah kita mengambil kata-kata Saidina Ali r.a. 'Sekiranya kekayaan dikuasai oleh segolongan kaum maka saksikan kehancurannya'.

Kita tidak mahu golongan yang tidak berkemampuan terpaksa menjadi penjenayah semata-mata untuk mengisi perut mereka dan mereka yang dibawah tanggung jawabnya. Dengan kemakmuran ekonomi yang dinikmati oleh ramai orang maka masyarakat kita akan aman damai.

Selamat berfikir, dan mulakan amalan ini di kalangan ahli keluarga kita.

No comments:

Post a Comment