Thursday, November 11, 2010

Menunaikan Ibadah Haji

Ibadah haji merupakan salah satu ibadah yang amat dituntut oleh ajaran agama Islam dan menjadi kewajiban kepada sesiapa yang mempunyai kemampuan dari segi wang ringgit, masa dan tenaga.

Ayuh, mari kita berhenti untuk merenung dan berfikir sejenak. Adakah kita termasuk golongan orang-orang yang mempunyai kemampuan? Jika ya, sudah tentu kita adalah orang-orang yang amat beruntung. Dalam berjuta-juta umat Islam seluruh dunia berapa peratuskah yang berpeluang untuk menunaikan ibadah haji walaupun untuk sekali dalam seumur hidup.

Langkah pertama menuju destinasi untuk tunaikan ibadah haji ialah dengan menetapkan niat dan azam dalam fikiran. Mulakan tekad pada hari ini. Mudah-mudahan ianya akan menggerakkan seluruh diri kita (jasmani dan rohani) untuk berkerja keras seperti membuat tabungan, tidak membazir ataupun mencari kerja sampingan untuk menambah tabungan sedia ada.

Bagi yang belum membuka akaun di Tabung Haji, inilah masanya untuk kita mengorak langkah. Hanya dengan bermodal RM20 pergilah ke mana-mana cawangan Bank Tabung Haji untuk membuka akaun sendiri, isteri dan anak-anak. Jika setiap akaun sudah cukup RM1,310.00 maka anda dan keluarga sudah layak untuk membuat pendaftaran. Tip Hebat, daftar segera... mudah-mudahan tahun dijangka untuk dijadualkan ke tanah suci tidak terlalu jauh.

Bakal-bakal haji yang tidak sabar untuk ke Tanah Suci boleh membuat rayuan kepada pihak pengurusan Tabung Haji. Sememangnya semasa kita mempunyai wang ringgit yang cukup, badan masih sihat dan kuat adalah waktu paling afdal untuk ke Tanah Suci.

Lepas mendaftar biasakanlah membuka buku-buku persediaan untuk ibadah haji agar hati sentiasa teringat akan azam dan tekad kita. Mudah-mudahan cepat belajar dan diatas keyakinan diri akan menjadi pendorong kuat untuk menunaikan ibadah haji ini pada tahun hadapan. Insya-Allah.

No comments:

Post a Comment