Wednesday, November 10, 2010

Kelebihan Berdampingan Dengan Al-Quran

Salam sejahtera dan syukur kehadirat Allah s.w.t yang memberi peluang untuk kita menambah lagi amal kebajikan.

Ketika ini umat Islam tertumpu kepada pelaksanaan ibadah haji di Mekah. Ramai juga di kalangan sahabat handai dan kaum keluarga yang berpeluang menunaikan ibadah haji pada tahun ini. Mudah-mudahan ibadah haji mereka mendapat haji mabrur dan diterima oleh Allah s.w.t

Hari ini ingin berkongsi sedikit ilmu hasil perbincangan dengan sahabat pada pagi ini. Ilmu yang sedikit jika kita berkongsi dengan orang lain akan mengembangkan lagi ilmu dalam dada sendiri dan meningkatkan lagi pemahaman dan penghayatan.

Kisah bermula begini, andaikata sahabat kita tadi berjaya menghasilkan sebuah buku cerita yang menarik dan setelah diterbitkan atau dicetak, buku tadi diedar kepada beberapa kenalan dan dibeli oleh pencinta buku yang lain. Setelah memakan masa beberapa hari membacanya sahabat kita tadi mendapat beberapa maklumbalas dari para pembaca dan peminat mengatakan buku ini adalah hasil karya yang bermutu dan terbaik. Banyak pengajaran yang boleh diambil iktibar. Selain itu, banyak lagi pujian dan kata-kata yang memberangsangkan di tulis diruangan akhbar, blog, facebook dan sebagainya.

Saya boleh simpulkan, sahabat kita tadi selaku penulis merasa amat bangga dan kasih terhadap penulis yang menghargai sumbangan beliau dalam bidang ilmu pengetahuan atau pengajaran yang amat berguna.

Berbalik kepada persoalan utama iaitu berkenaan penciptaan Al-Quran oleh Allah s.w.t
Al-Quran merupakan kitab yang terbaik yang pernah diturunkan oleh Allah melalui wahyu kepada Rasulullah saw. Kitab ini mengandungi banyak pengajaran dan peringatan yang amat berguna sebagai panduan hidup seluruh umat manusia.

Pada kita setiap hari membaca dan meneliti Al-Quran dan memahami maksudnya, sudah tentu banyak pengajaran, peringatan dan ilmu pengetahuan yang diperolehi oleh kita. Lantas hati kecil kita mengakui dan memuji kehebatan isi kandungan al-Quran dan memuji-muji Maha Penciptanya.

Perlakuan kita yang membaca Al-Quran pada setiap masa akan mengeratkan hubungan kita dengan Allah s.w.t seperti hubungan seorang peminat dengan orang yang diminatinya (penulis buku hebat/ terlaris). Hubungan kita sesama manusia mungkin terhad hanya menikmati hasil karya yang terbatas nilai pengajaran, akan tetapi nikmat kita berhubung dengan Allah s.w.t amat tidak ternilai dan menjadikan diri kita sentiasa dalam perlindungan, perhatian, kasih sayang dan sebagainya. Semakin rapat kita dengan Allah swt maka semakin bertambah iman dan kemanisan dalam beribadah.

Sehubungan itu, perhatian setiap masa kita. Biarlah masa kita dapat diisi dan dibahagi dengan seimbang. Jika kita mampu menghabiskan masa membaca buku-buku lain selama berjam-jam, marilah peruntukan masa 30 minit atau lebih untuk membaca Al-Quran dan memahami isinya, walaupun satu ayat.

Sekian, mudahan sama-sama menikmati pengajaran.

1 comment: