Saturday, December 11, 2010

Division of Labour

Salam pagi Ahad.

Pagi ini sempat menelaah bahan bacaan bertajuk The Wealth of Nation di dalam sub tajuk division of labour. Buku ini adalah sebuah karya Adam Smith, seorang ahli ekonomi terkenal yang telah menghasilkan karya ini pada tahun 1776. Walaupun buku tulisan beliau telah berusia melebihi 200 tahun tetapi terdapat beberapa teori dan konsep ekonomi yang ditulis beliau masih lagi relevan dalam kehidupan kita pada hari ini.

Antara konsep yang menarik hati saya ialah mengenai konsep division of labour atau pengkhususan dalam pekerjaan. Adam Smith telah membawa satu contoh mudah pengamalan konsep pengkhususan pekerjaan di dalam sebuah kilang membuat pin. Untuk membuat satu biji pin telah melibatkan beberapa orang. Proses bermula dari menarik wayar, memotong, menyambung dengan kepala pin dan sebagainya.

Dalam contoh yang lain pula, dalam konteks penghasilan sehelai baju, untuk menghasilan sehelai kain, benang telah ditenun, kemudian kain yang siap dipotong mengikut reka bentuk tertentu. Kemudian dijahit dan dicantum setiap bahagian. Baju yang telah siap diseterika, dibungkus dalam kilang dan dihantar ke setiap kedai-kedai baju. Kita sebagai pengguna hanya menggunakan duit atau wang mendapakan baju tersebut tanpa bersusah payah untuk menghasilkan kain dari benang dan terlibat dalam proses mereka bentuk dan menjahit pakaian sendiri.

Oleh demikian, pengkhususan kerja akan menyenangkan kehidupan harian kita dan dapat menjimatkan masa kita.

No comments:

Post a Comment