Friday, May 28, 2010

Rahsia RM1 Juta (Draf)

Mail menikmati burger daging dengan mengunyah perlahan-lahan. Matanya liar memerhati pengunjung pasar malam yang bertali arus. Belum reda sehingga tirai mata di labuh. Masing-masing dengan gelagat menawar dan membeli. Mereka adalah pelakon dan pelawak asli. Masing-masing membawa watak dengan bijak dan berani. Ada yang ketawa riang dan tidak kurang juga yang merengus setelah barang dan kertas bertukar tangan.

Angin malam bertiup kasar menyapu hawa panas. Hati Mail dari tadi marah-marah telah mula reda. Ketegangan menguncup setelah burger daging ini dapat mengurangkan penderitaan perut yang berkeroncong kerana kelaparan. Sejak pagi tadi perut ini tidak diisi. Entah berapa ramai lagi yang senasib dengannya. Makan adalah perkara keperluan asas dalam ekonomi fikir Mail, tetapi tidak semestinya menjadi mutlak milik semua orang.

Kelembaban ekonomi dunia ekoran krisis kewangan di Amerika dan Eropah turut memberi kesan kepada pendapatan Mail. Bukan Mail sahaja yang menerima tempias krisis global ini. Bukan sahaja masalah H1N1 menjadi ketakutan masyarakat dunia, kelemahan prestasi ekonomi turut menghantui fikiran golongan seperti Mail.

Mail yang bekerja sebagai Perunding Kewangan di sebuah syarikat persendirian miliknya sendiri. Dialah bos dan dia juga menjadi kuli. Kini Mail kekurangan pelanggan dan musibah ini sekaligus menjejaskan periuk nasinya. Semua perlu dijelaskan, bil elektrik, telefon, air dan sewa premis. Belum lagi termasuk belanja dapur dan minyak kereta. Simpanan wang di bank semakin susut dan ini memaksa Mail untuk mencari jalan lain bagi meransang sumber pendapatan dan ekonomi keluarganya.

"Aku perlu bertindak segera dengan Pelan B, " monolog Mail sendirian.

Mail bertekad untuk menjadi peniaga pasar malam buat sementara untuk mencari pendapatan sampingan. Kalau boleh sebagai permulaan Mail menjual nasi lemak berlauk. Isterinya boleh membantu untuk menyediakan segala bahan jualan. Siang bekerja di pejabat, malam pula di pasar malam. Untung-untung dapat juga Mail keluar dari kemelut ekonomi ini.

Perniagaan Mail menunjukkan peningkatan pada setiap malam. Walau pun pernigaan Mail pada sian hari masih lagi merudum, namun kegusaran mengenai punca pendapatan semakin tidak merungsingkan fikiran Mail. Mail percaya pendapatan dengan menjual nasi lemak berlauk pasti mendatangkan pendapatan lumayan. Ternyata keyakinan Mail ini membuahkan hasil dan hampir sahaja Mail tidak mahu meneruskan perniagaan perkhidmatan sebagai Perunding Kewangan.

Suatu hari gerai Mail didatangi oleh kawan lamanya Masron. Masron menyapa Mail yang masih sibuk melayani pelanggannya.

"Apa khabar kau Mail", sapa Masron memulakan perbicaraan. "Kau tengoklah aku ni sekarang, Ron. Dah jadi jutawan senyap," sempat Mail bergurau dengan Masron kawan lamanya.

"Kau nak order apa Ron. Gerai aku ni jual macam-macam lauk dengan nasi berlemak, " Mail melayan kawan lamanya. "Maaf Mail, aku dah makan. Aku ni saja nak lawat kawan. Aku dengar sekarang ni bisnes kau jadi perunding kewangan tu tengah gawat."

"Betul lah tu bisnes aku ni tengah gawat. Sebab tu la kau tengok aku berniaga pasar malam ni. Tak macam kau. Bisnes kencang. Aku dengar kau dah pakai Toyota Alphard sekarang nia." Misron tersenyum kelat." Itu hasil titik peluh aku sendiri Mail. Beginilah Mail dipendek cerita. Aku datang ni pun nak tolong engkau.

Apa yang kau nak tolong tu. nak bagi aku bisnes ke? Ya. aku sebenarnya nak tolong nak hidupkabn balik syarikat kau tu. Sejak kebelakangan ini aku lighat premis kau selalu tutup. Apa kata aku tololng running untukkau. Aku kira nak pakai nama dan lesen kau. Setiap bulan nanti aku boleh kasi sewa RM10 ribu.

Kau ni baik betul Ron. Sewa RM10 ribu. Kau dapat tender apa Ron.

Ala kau ni tak percaya kat aku. Kau duduk rumah dan konsenterate dengan nasi lemak berlauk kau. Biar aku tolong running dengan pinjam lesen dan nama. Tau-tau hujung bulan poket kau penuh. Amacam.

Baiklah aku setuju. Kalau ekobnomi pulih nanti aku nak guna balik. Ok jangan bimbang brader. Lepas ekonomi you pulih aku takkan ragu untuk bagi balik.

Begitulakah cepat berjanjian dan persetujuan tercapai antara Mail dan Masron. Apa yang Mail tahu adalah setiap hujung bulan akan dapat wang sewa RM10 ribu. Ini dinamakan rezeki berganda. Dan Mail lebih baik tumpu kepada perniagaan nasi lemaknya.

Mail seperti biasa meneruskan perniagaan pasar malam yang semakin maju. Mail sudah melupajkan pekerjaan perunding kewangan yang tidak menentu itu.

Suatu hari ketika Mail menunggu pelanggan telefon bimbitnya menerima mesej. Perlahan-lahan Mail membuka peti mesej dan membaca. Tahniah.. anda adalah pelanggan kami yang bertuah. Kad sim anda telah berjaya terpilih untuk memenangi pertandingan anjuran syarikat kami. Untuk sebarang pertanyaa sila hubungi Cik Salina di talian 012-252 1432.

No comments:

Post a Comment