Thursday, May 27, 2010

Nasib Bersedia Awal

Salam ceria di pagi jumaat ini. Cuaca di kuching pagi ini cerah-cerah sahaja. Pagi ini kami merancang untuk breakfast di luar sempena dengan cuti. Cuti umum sempena Hari Wesak. Bawa anak-anak dan keluarga keluar untuk menikmati suasana cuti yang pasti menyeronokan bagi anak-anak setelah berhempas pulas mengulangkaji pelajaran dan cabaran menjawab soalan-soalan peperiksaan pertengahan penggal.

Pada pagi yang ceria ini saya ingin berkongsi dengan satu falsafah yang menarik ketika membaca buku terjemahan The World is Flat karya Thomas Friedman. Falsafah yang dimaksudkan adalah "Nasib akan menyebelahi kepada mereka yang bersedia". Ayat ini pendek sahaja tetapi makna daripada falsafah ini amat mendalam dan berguna sekali kepada kita.

Setiap hari hidup kita akan diisi dengan pelbagai aktiviti sama ada kerja sendiri, tugasan di pejabat atau anak-anak yang masih menuntut di bangku sekolah. Sehubungan itu, bagi menjadikan matlamat dan proses menyiapkan kerja atau tugasan dapat dilakukan dengan cepat dan sempurna, salah satu perkara yang perlu diambil kira ialah persediaan awal kita.

Persediaan awal yang dimaksudkan adalah ketika lapang dan senang kita mengkaji ilmu pengetahuan yang baru atau yang masih kurang difahami. Selain itu, kemahiran yang sedia ada perlu dipertingkatkan sewaktu cabaran sebenar belum lagi datang. In other words, during our free time we should sharpened our thought, knowledge and skills.

Banyak sekali contoh yang dapat kita lihat mengenai kejayaan kepada sesiapa yang rajin membuat persediaan awal. Contohnya Nik Nur Madihah, seorang pelajar yang mendapat 20A dalam peperiksaan SPM pada tahun 2008. Sudah tentu kejayaan ini tidak dapat diraih dengan senang lenang tanpa susah payah yang terpaksa dilalui oleh beliau. Penulis telah membaca beberapa catatan dalam akhbar dan buku mengenai Nik Nur Madihah yang terpaksa berulang alik dari rumah usangnya ke sekolah setiap hari dan menempuh perjalanan yang jauh. Selain itu, beliau turut mengulangkaji pelajaran sejak awal pagi lagi.

Oleh demikan, persediaan awal kepada kita suatu alat (tools) yang amat penting dalam meraih sebarang kejayaan yang diingini. Bermula hari ini setiap perkara yang hendak dilakukan perlu mempunyai perancangan jangka panjang yang rapi agar kehidupan yang pendek dan sementara di atas bumi yang sama rata (the world is flat) akan dapat dihadapi dengan jayanya.

No comments:

Post a Comment