Friday, May 28, 2010

Sediakan Payung Sebelum Hujan

Salam ceria. Salam Hari Sabtu. Salam Cuti-Cuti Sekolah dan Salam Satu Malaysia. Sekarang ni banyak salam yang boleh diungkapkan menunjukkan keramah mesraan masyarakat di bumi Malaysia yang bertuah. Pada masa yang sama, bersama-sama kita menyumbang untuk mengekalkan keharmonian dan kerukunan masyarakat yang pelbagai bilang kaum.

Jika semalam masyarakat di Malaysia meraikan Hari Wesak, mulai Selasa depan rakan kita di Sarawak dan Sabah akan meraikan perayaan Gawai Dayak dan Hari Keamatan. Perayaan yang pelbagai ini disambut dengan suasana yang riang ria. Sempena sambutan pelbagai perayaan ini diharap rakan-rakan kita sentiasa berwaspada terutama di jalan raya. Raya-raya juga... tetapi ingat berhati-hati ketika memandu.

Apa kata penulis memulakan blog pada pagi ini dengan berpantun... seronok sebenarnya berpantun.. dapat mengembangkan bakat dalam sastera. Lama dah tak bersastera tentu rindu... Selalunya kita yang membaca bahan dan karya sastera hasil nukilan penulis lain. Hari ini mari sama-sama kita cipta satu pantun untuk menyumbang kepada khazanah sastera negara kita.

Pantun berbunyi;

Nasi Dagang Ikan Bawal
Dibawa Berdayung Ke Kuala Igan
Bijak Rancang Laksana Awal
Sediakan Payung Sebelum Hujan

Cehwah... kepada sesiapa yang nak jawab pantun ni sila, jangan malu-malu.

Sebenarnya penulis masih lagi tercabar untuk mengupas persoalan yang ditimbulkan dalam falsafah ini. Falsafah tersebut adalah "Nasib Menyebelahi Mereka Yang Bersedia". Pendek sahaja pernyataan ini. Untuk pengetahuan rakan pembaca dan blog, falsafah ini saya kutip dari buku terjemahan Thomas Friedman bertajuk The World Is Flat. Kalau dalam buku bahasa Melayu bertajuk Dunia Sama Rata.

Saya berpendapat sikap suka bersedia lebih awal adalah sikap yang positif dan mulia. Tidak kira sama ada kita seorang pelajar, pekerja, penangggur dan juga suri rumah, sikap ini perlu ditanam dalam diri mulai sekarang. Kalau dalam pertandingan badminton setiap pemain ditentukan berdasarkan ranking. Datuk Lee Chong Wei, pemain negara kita menduduki rangking no.1. Jadi tentukan sikap suka bersedia awal ini menjadi antara rangking tertinggi dalam kehidupan kita.

Sikap ini akan memberi manfaat kepada kita, antara sebab-sebabnya adalah;

1. Persediaan awal para pelajar akan dapat memberi banyak kelebihan semasa menjawab soalan peperiksaan.

2. Saat-saat akhir menjelang peperiksaan tentu banyak bahan atau nota yang perlu untuk dibaca, jadi persediaan awal akan mengurangkan tekanan pada saat ini.

3. Apabila bersedia, kita sentiasa dalam keadaan yakin dan tenang, setenang air di laut. Laut selalu bergelora tetapi susah untuk melihat ketenangan di laut kan? Jadi untuk mencapai ketenangan seperti air di laut kena rajin berusaha lebih awal. Ini adalah sikap pro aktif, bertindak dahulu tanpa disuruh.

4. Persediaan awal akan menjadikan kita sentiasa mendahului orang lain atau pesaing. Dalam perniagaan kita perlu sentiasa ke hadapan meneroka potensi dan menjual produk kita yang lebih update kepada pelanggan.

5. Sikap bersedia awal akan dapat menjadikan minda kita kreatif dan bekerja sentiasa seperti meramal apakah keperluan masa hadapan. Kita juga akan tahu bagaimana hendak mengendalikan sesuatu perkara tanpa rasa kekok atau blur.

Oleh demikian, bersama-sama kita dalam keadaan bersedia. ASTRO selalu memberi pesan kepada pelanggannya, tinggalkan decoder anda dalam mode standby. Begitu juga kita supaya sentiasa dalam mode atau keadaan bersedia.

No comments:

Post a Comment