Thursday, March 18, 2010

Bersantai di Starbuck The Spring

Tiupan trumpet memenuhi ruang di Starbuck tengah hari ini. Ruang agak lengang setelah pelanggan masing-masing menghabiskan sisa-sisa air minuman yang menyegarkan. Masing-masing telah menghilangkan dahaga dan kepingin untuk meneguk kopi segar yang dicampur sedikit dengan susu rendah lemak. Aku menggelarnya caffe latte. Jika diberi pilihan antara ice caffe latte dengan hot caffe latte aku lebih mengemari ketika air dingin melalui rongga tengkuknya seperti minum air batu campur. Terasa kopi segar kurang manis tetapi lazat berlemak.

Kesibukan manusia di sini dengan urusan masing-masing tidak sekali pun mendatangkan kebingungan kepada ku. Namun aku percaya pada saat hujung bulan tidak terkecuali masalah kering poket turut menjadi kebingungan semua orang termasuk aku. Walau pun harga sekole caffe latte hampir mencecah RM12, tapi itu bukan suatu masalah. Nikmat kopi segar menjadi satu kehendak yang perlu aku penuhi jika singgah atau bersantai-santai bersama keluarga.

Pada hari Jumaat adalah hari yang paling istimewa. Sambil menghirup caffe latte, didepan meja masing-masing terletak laptop. Permainan online menjadi kegilaan hampir berjuta manusia di dunia termasuk aku ialah Mafia Wars. Inilah gara-gara isteriku yang telah memperkenalkan buat mengisi masa lapangku di Mukah. Kini aku berjinak-jinak dengan Social City. Menjadi Datuk Bandar sebuah negeri virtual yang ku cipta berdasarkan imiginasi dan kreativiti ku. Penat bermain, kadang-kadang disulam dengan membaca buku atau berita-berita untuk menambah lagi inputku.

Ketika tiba waktu solat Jumaat, aku mula bergerak ke masjid yang letaknya bersebelahan The Spring. Kebiasaannya masjid ini penuh menjelang solat Jumaat. Jemaah adalah dikalangan pengunjung The Spring dan juga kakitangan kerajaan yang mempunyai pejabat berhampiran. Inilah salah satu kemudahan yang memudahkan orang ramai yang hendak mengerjakan ibadah setelah puas bersantai atau bekerja.


No comments:

Post a Comment