Wednesday, March 17, 2010

Sungai Adalah Kehidupan

Pagi ini suasana amat tenang. Cicipan pipit membingitkan hutan rimba di hujung desa itu. Sekumpulan enggang terbang rendah di atas sebuah sungai yang mengalir perlahan. Sungai itu berkocak riang tanda penghuninya telah sedar setelah gelap yang membungkus rimba pergi seketika diganti dengan cahaya suria yang semakin membahang.

Saat ini ikan-ikan yang berenang di dasar sungai mulai lapar. Berenang di setiap pelusuk dasar sungai mencari rezeki untuk mengalas perut kosong buat meneruskan kehidupan yang serba sederhana. Di sana sini penuh dengan makanan. Lumut amat sedap dimakan sedikit sedikit. Kalau ada cacing sesat di mamah beramai-ramai tanda muafakat yang telah lama tersimpul erat di dasar sungai itu.

Sungai ini adalah kebebasan. Kebebasan untuk ikan-ikan untuk menjelajah ke setiap lubuk. Membina penempatan dan membina keluarga. Ikan-ikan muda riang berenang bersama kumpulan mencari makanan dan menghirup udara segar. Sekali sekali muncul muncung di permukaan air. Meninggalkan kocakan kecil di dada muka sungai.

Si keluang amat seronok pagi ini. Bangun awal setelah terdengar bunyi kocakan air di luar lubuk keluarganya. Keluarga Kelisa awal-awal lagi sudah membuat kecoh di luar. Banyak makanan katanya. Ada lumut, plankton, buah-buahan dan juga cacing.

Cacing amat sedap. Sepantas itu juga keluang berasa amat terliur. Wah seronok kalau dapat makan cacing pagi-pagi ini. Serentak itu juga keluang telah keluar dari biliknya menuju keluar lubuk mereka. Ketika itu keluang melihat kelisa dan beberapa jenis ikan lain sibuk menghadapi hidangan makanan masing-masing.

No comments:

Post a Comment