Tuesday, March 16, 2010

Lebih baik jangan bertangguh

Seronok memiliki kereta baru apatah lagi buatan luar negara. Kini memandu di jalan yang baik dan dilengkapi dengan kemudahan canggih telah memberi keselesaan dan keselamatan sepanjang pemanduan.

Semua sedia maklum memiliki sebuah kereta baru satu kepuasaan yang tidak dapat dikira. Seolah-olah mendapat seorang kekasih yang diidam-idamkan. Namun, seorang kekasih akan merajuk atau lari meninggalkan kita jika tidak dimaintain dan dijaga dengan baik. Begitu perumpamaan dengan kereta baru kita. Selain kita isi minyak dan jaga service pada masa yang ditetapkan kita perlu menyelesaikan bayaran ansuran bulanan tepat pada masanya.

Jika culas membayar ansuran atau bertangguh sudah tentu kita akan menghadapi masalah. Antaranya kita akan tidak berasa tenteram apabila saban waktu pihak bank atau pemuitang menelefon agar hutang ansuran diselesaikan segera. Kalau tidak tentu dikenakan bayaran faedah. Malah tidak keterlaluan juga sesetengah mengancam untuk menarik balik kereta baru yang telah kita miliki.

Sebenarnya, selagi bayaran ansuran kereta tidak diselesaikan, selagi itulah kereta baru itu bukan milik kita. Setelah semua settle barulah dikira kereta kita dan mendapat surat pelepasan dituntut oleh pihak bank atau pemiutang. Dan kita sudah tentu mendapat green card.

Sikap bertangguh patut dielakkan, apatah lagi tidak membayar ansuran. Selagi belum sah menjadi harta milik kita, maka pandai-pandailah menunaikan tanggung jawab untuk membuat ansuran walaupun terasa perit sekalipun.

Seorang pakar motivasi negara ini pernah menyarankan dalam buku tulisan beliau agar kita melangsaikan hutang ansuran tepat pada masanya. Malah beliau menggalakkan agar bayaran dibuat in advance untuk dua atau tiga bulan atau lebih jika berkemampuan. Rasionalnya kadang-kadang muncul keperluan secara mendadak. Ketika saat sesak atau kesempitan wang maka waktu itu mungkin bajet untuk membayar kereta terpaksa digunakan untuk menampung keperluan yang tiba-tiba dan datang secara tidak dirancang.

Apa yang penting, kita perlu menetapkan matlamat pada setiap awal tahun, awal bulan, awal setiap minggu dan awal pagi setiap hari untuk menyelesaikan segala hutang puitang kita agar hidup ini lebih bermakna dan selesa. Tanpa berhutang mungkin sukar untuk kita memiliki harta yang terpaksa menelan belanja yang besar. Jika tidak berhutang pun tidak bermakna hidup kita tidak bahagia. Namun walau apa pun kita perlu merancang sebaik-baiknya kehidupan kita. Rancanglah kewangan kita. Dimana sumbernya dan kemana hendak digunakan. Apa yang penting setiap komitmen jangan ditangguh.

No comments:

Post a Comment